Hej alle I dejlige turister!

Først og fremmest vil jeg gerne takke for al den opbakning jeg til stadighed modtager via emails, kommentarer her på siden og på Facebook
Det glæder mig at I kan li’ mit arbejde, og det er dejligt at vide at al den viden jeg har samlet mig omkring NYC gennem årerne kan komme andre til gode.

Cab crossroad

Hvordan det startede

I 2006 så jeg et auktionstilbud SAS havde kørende på QXL. En t/r billet til New York City med startbud på 2995 DKK. Jeg bød ikke på auktionen, men den havde sat tankerne igang. Jeg ringede derefter rundt til forskellige rejseselskaber og bestilte rejsekataloger. Jeg begyndte så småt at fodre min appetit. Da jeg igen så en lignende auktion blive sat igang, overvejede jeg kraftigt mine muligheder. Lang historie kort – jeg bød, vandt og rejste en måned efter.

Jeg var 21 år gammel, havde aldrig været uden for Europas grænser før – ej heller fløjet. Jeg rejste alene. På flyet mødte jeg en arkitektstuderende der hed Troels (mener jeg at huske) Han hjalp mig med, at komme fra Newark lufthavn ind til Manhattan.

Kærlighed ved første blik

Jeg kan stadig huske da jeg steg af bussen på Port Authority. Jeg husker følelsen af at blive overvældet af den klam-varme-fugtige trafikosende luft der er så dominerende i New York især om sommeren. Jeg gik op ad 8th avenue op til Central Park, hvor jeg for første gang løftede min arm og ‘hailede’ en cab!
Mit hotel lå på 72nd og Amsterdam av, og efter at have checket ind gik jeg ned i den lokale deli hvor jeg købte drikkevarer og snacks. Den gang var mit engelske ikke flydende, og manden bag skranken havde som de fleste i NY en meget stærk accent. Jeg forstod ikke hvad han sagde, men smilede bare og sagde: Yes, thank you.
Tilbage på hotellet, da jeg lagde mig til at sove vidste jeg at jeg netop havde åbnet et nyt kapitel af mit liv.

Jeg var i NY i 7 dage. Da jeg stod på Staten Island Ferry mens vi sejlede forbi Frihedsgudinden besluttede jeg mig for at jeg en dag ville flytte dertil. Jeg husker det som var det igår.

Statue of Liberty

5 år senere

Da jeg kom tilbage til Danmark var jeg opsat på at gøre virkelighed af mine drømme. Jeg læste bøger om NY selv mens jeg sad på cyklen henne i motionscenteret. Jeg så kun film der havde et eller andet at gøre med NY. Jeg var på QXL, Ebay og diverse andre hjemmesider og købte plakater, billeder, bøger, musik, film og diverse ting der har et NY-tema. Jeg indrømmer det nok var en smule ekstremt – MEN! Jeg ville ikke være hvor jeg er nu, havde det ikke været for min viljekraft.
Det tog mig 2 år før jeg igen rejste til NY. Det blev til to rejser i ’08, 4 rejser i ’09, 3 gange i ’10 der også inkluderede et meget langt praktikophold hos en virksomhed indenfor turisme. Jeg valgte at studere turisme og hospitality i DK for at øge mine chancer for at flytte herover. I slutningen af ’10 søgte jeg ind på City University of New York. Pludselig blev det 2011 hvor jeg rejste herover tre gange, og i Juli besluttede mig for at tage springet ‘for good’. Jeg fandt en super dejlig lejlighed i Forest Hills, Queens hvor jeg nu har boet i over et år. Jeg er i færd med at tage min Bachelor in Hospitality management i Brooklyn, og mit visum er gyldig i ca. 6 år endnu.

Hvad med fremtiden?

Så længe jeg studerer (og har råd til min tuition) kan jeg blive boende her. Efter endt uddannelse er der forskelige muligheder for arbejde i op til et år. Sandsynligheden for at blive sponsoreret af en amerikansk virksomhed er i min branche meget lille. Men, jeg deltager i Green Card lottery hvert år og er generelt ret positiv omkring hvad der kommer til at ske …

Jeg har hjemmesiden her fordi jeg udover min egen personlige interesse for NY også gerne vil hjælpe andre til at få den bedste oplevelse her, hvad enten det blot er som turist eller hvis nogen ønsker at tage springet ligesom jeg gjorde.

Min blog vil fremover indeholde en masse skriverier som vil jeg håber vil give et smil på læben!