Efterårsferie i New York

Uge 42 er kommet og gået, og hold nu op hvor har I danskere vrimlet over alt i New York. Det er super sjovt, at gå rundt og konstant hører dansk. Jeg klukker lidt ind i mellem når jeg hører fuldvoksne pæne kvinder stå i det propfyldte E tog i “rush hour” på vej mod JFK og højt sige: “Ej hvor skal jeg altså tisse!!”

Det er også super fedt at presse sig gennem menneskemyldret på 42-Times Sq, fra 1-toget til R-toget og løbe ind i en dansk familie der står og kigger forvirret rundt. Jeg spurgte: “Hvor skal I hen?” Og familie faderen kiggede på mig, som om at det var det mest naturlige at jeg talte dansk til ham. Jeg guidede dem til deres bestemmelsessted hvorpå han sagde: “Du lyder helt hjemmevant”. Yep, jeg er vist ikke længere turist i new york.

Jeg forsøger langt de fleste gange at sige Hej når jeg hører danskere, eller også giver jeg dem et smil. Jeg oplever dog ind i mellem, at møde danskere der bliver snot-fornærmede over at jeg taler til dem. Og til jer, kan jeg bare sige: Vi kommer fra et lille land, og når du kommer på besøg i MIN by – så er det kun uhøfligt hvis jeg står ved siden af dig i en butik, og ikke siger hej. – Vi er landsmænd, smil og sig hej tilbage.

2013-10-13 21.46.04

Her i NY er der ikke noget der hedder efterårsferie, så jeg havde desværre ikke ferie. Til gengæld har vi en hel del helligdage i efterårs semestret, også jødiske helligdage, hvor vi holder fri.

2013-10-14 21.52.52
Solnedgang ved Battery Park.

Trods det, havde jeg alligevel fornøjelsen af at møde 5 skønne danskere. Jeg var både en tur i JFK og hente et kært ægtepar der skulle bo i Tribeca, og en tur i Newark for at hente en herlig kvinde der skulle være i NY til nogle konferncer. Og så havde jeg fornøjelsen af at vise min bydel, Forest Hills frem til en mor og hendes 14-årige datter.

2013-10-14 21.53.36
Mandage aftener på Wall Street. Stock Exchange her…

Mandag eftermiddag blev brugt i og omkring Lower Manhattan. Udsigten fra ægteparrets airbnb lejlighed var overvældende. Med altan og udsigt over både Hudson River og resten af downtown var jeg parat til at flytte ind.

Indtil dørmanden viste mig ledige lejemål i ejendommen, og en 1 værelses (2 rum) går ikke for under $4000.
Vi gik stille og roligt rundt omkring World Trade, Battery Park, Wall Street og en hurtig tur op omkring City Hall. Derefter fik vi middag på ROC i Tribeca. Så lækkert! Deres vinkort var på .. jeg ved ikke hvor mange sider. Flasker til $3-4-500 og sågar en 3 liters vin til $3000.

2013-10-14 20.05.04
Middag på ROC i Tribeca

— Og så fik jeg gaver i massevis denne uge også. En masse godter fra Danmark, og jeg værdsætter det virkelig meget! Tusind tak til jer alle! Det kan godt være jeg ikke havde efterårsferie men jeg  gennem jer så jeg min by som turist igen. Tak!

Gaver
Der kom kærlighed og lakrids i flere afskygninger, og ja – det er ægte dansk hjemmelavet marmelade. Mums mums mums!
2013-10-14 00.38.43
Rugbrød, Remoulade, Beauvais Ketchup i den største flaske jeg nogensinde har set — og lakridser i lange baner. Så heldig jeg er!! 🙂
881946_591971917515551_235301246_o
Dejlig dansk litteratur. Illustreret Videnskab og National Geographic – begge featuring a little bit of New York. Derudover det sødeste Pilgrim armbånd som jeg allerede har på armen. SÅ glad for!